저자 : Edward S. Neukrug, R. Charles Fawcett | 역자: 김동민, 김준엽, 강태훈, 최수미, 정애경 | 출간 연도 : 2017
ISBN | 9788962184143 (8962184141 ) |
---|---|
가격 | 28,000원 |
저자 | Edward S. Neukrug, R. Charles Fawcett |
역자 | 김동민, 김준엽, 강태훈, 최수미, 정애경 |
출간 연도 | 2017 |
판 | 3 |
페이지 | 368쪽 |
크기 | 190x260 |
판매처 |
피와이메이트
자세히보기
* 교재는 판매처를 통해 구매하실 수 있습니다. ![]() |
원서 ISBN | 9781285454245 |
이 책은 심리검사 및 평가를 다룬 이론서입니다. 심리검사 및 평가의 기초적이고 전반적인 내용을 학습할 수 있습니다.
1부 평가 과정의 이해: 역사, 윤리적/전문적 문제, 진단, 평가 보고서
01 검사와 평가의 역사 3
02 평가에 관한 윤리적, 법적, 전문적 인 문제 21
03 평가 과정에서의 진단 42
04 평가 보고 과정: 내담자와 면담하기 및 보고서 작성하기 59
2부 검사 양호Th와 검사 자료에 대한 통계학
05 검사 양호도: 타당도, 신뢰도, 다문 화 공정성, 실용성 83
06 통계적 개념들: 원점수로부터 의미 도출하기 112
07 통계적 개념들: 검사 자료를 해석하 기 위한 변환 점수 만들기 128
3부 일반적으로 사용되는 평가 기법
08 교육적 능력에 대한 평가: 총집형 학업성취도 검사, 진단 검사, 준비도 검사, 인지 능력 검사 155
09 지적 기능 및 인지 기능에 대한 평가: 지능 검사와 신경심리학적 평가 188
10 진로 및 직업 평가: 흥미 검사, 다중 적성 및 특수 적성 검사 219
11 임상 평가: 객관적 및 투사적 성격 검사 246
12 비공식 평가: 관찰, 평정 척도, 분류 기법, 환경 평가, 기록과 개인 문서, 수행 기반 평가 282
부록 A 정신건강 전문가 단체의 윤리 규정이 제시되어 있는 웹사이트 309
부록 B 미국 상담학회와 심리학회의 평가에 관 한 윤리 규정 311
부록 C 교육에서의 공정한 검사를 위한 규정 316
부록 D 평가 보고서 예시 323
부록 E 통계 공식 329
부록 F z점수를 백분위로 환산하기 331
Section I: UNDERSTANDING THE ASSESSMENT PROCESS: HISTORY, ETHICAL AND PROFESSIONAL ISSUES, DIAGNOSIS, AND THE ASSESSMENT REPORT.
1. History of Testing and Assessment.
2. Ethical, Legal, and Professional Issues in Assessment.
3. Diagnosis in the Assessment Process.
4. The Assessment Report Process: Interviewing the Client and Writing the Report.
Section II: TEST WORTHINESS AND TEST STATISTICS.
5. Test Worthiness: Validity, Reliability, Cross-Cultural Fairness, and Practicality.
6. Statistical Concepts: Making Meaning Out of Raw Scores.
7. Statistical Concepts: Creating New Scores to Interpret Test Data.
Section III: COMMONLY USED ASSESSMENT TECHNIQUES.
8. Assessment of Educational Ability: Survey Battery, Diagnostic, Readiness, and Cognitive Ability Tests.
9. Intellectual and Cognitive Functioning: Intelligence Testing and Neuropsychological Assessment.
10. Career and Occupational Assessment: Interest Inventories, Multiple Aptitude, and Special Aptitude Tests.
11. Clinical Assessment: Objective and Projective Personality Tests.
12. Informal Assessment: Observation, Rating Scales, Classification Methods, Environmental Assessments, Records and Personal Documents, and Performance-Based Assessment.